Ik bid. Nou én?!? 1997
Een door Fatusch Productions geinitieerde campagne, gericht tegen de campagne van SIRE die door veel Nederlandse moslims slecht ontvangen werd.
Gelovigen worden, volgens velen, in de seculiere samenleving die Nederland is, niet altijd zomaar geaccepteerd. Vooral moslims zijn vaak onderworpen onbegrip of discriminatie. In reactie op een campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame), maakte Fatusch Productions een tegencampagne. Waarom? SIRE wilde vertellen dat moslims heel gewone mensen zijn, door in te zoomen op iemand die gebedsrituelen uitvoert, welke, bij uitzoomen, handelingen bleken te zijn die we allemaal dagelijks doen. Geen gebedshandelingen, dus. Deze campagne viel slecht bij veel moslims.
Fatusch ging via een low-budget campagne, de dialoog aan met de campagne van SIRE en lanceerde een korte clip waarin een man bidt. En verder niks. Met “Ik bid. Nou én?!? vertolkte Fatusch Productions de in de samenleving visie: bidden is OK. Een gevoel dat de SIRE-campagne – vast en zeker onbedoeld – niet had kunnen erkennen.